Експериментальне моделювання алхімічних реалій: «Божественна вода» Зосими Панополітанського.

Автор(и)

  • K. M. Rodyhin Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • M. Yu. Rodyhin Інститут органічної хімії НАН України, Інститут фізико-органічної хімії і вуглехімії ім. Л. М. Литвиненка НАН України

Анотація

Сформульована елліністичними алхіміками схема Великого Діяння включала чотири стадії, пов’язані з різнокольоровим забарвленням алхімічної субстанції – меланозис (чорний), аргіропея (білий), хризопея (жовтий), іозис (фіолетовий). Інтерпретаційний потенціал схеми дозволяє тлумачити її як у міфологічному, натурфілософському, психологічному ключі, так і з позицій підходу хімічного моделювання. А. Дж. Гопкінс встановив, що на стадіях меланозису, хризопеї ті іозису передбачалося використання препарату, відомого в алхімії як «сірчана (сірчиста)» або «божественна вода» (грецькою мовою назви співзвучні). Зосима Панополітанський надавав «божественній воді» велику вагу й п’ятнадцяту сходинку перед «троном досконалості». Сенс терміну тривалий час залишався неясним, поки в Лейденському папірусі не було виявлено методу здобуття препарату. Згодом М. Бертло знайшов у працях Зосими чіткіший опис процесу. «Змішай вапно з такою самою кількістю сірки в дрібному порошку, помісти в посудину з <…> сечею дитини. Нагрівай знизу, поки рідина не стане криваво-червоною. Злий обережно і застосовуй». У «Книзі таємниці таємниць» Разес наводить аналогічну методику, але проводити процес пропонує у воді.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-05

Номер

Розділ

Неорганічна хімія